جمعه ۱۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهای طلا در بازارهای جهانی به دنبال گران شدن مجدد نفت، افزایش یافت.

بر این اساس نرخ طلا برای تحویل در ماه دسامبر با 80/8 دلار افزایش به 5/575 دلار به ازای هر اونس رسید.

همچنین بهای نقره برای تحویل در ماه دسامبر با 5/27 سنت افزایش به 07/11 دلار به ازای هر اونس رسیده است.

بهای دیگر فلزات از جمله بهای مس نیز برای تحویل در ماه دسامبر با 45/9 سنت افزایش به 3/3 دلار به ازای هر پوند رسیده است.

در همین زمینه سازمان اوپک اعلام کرد: برای ممانعت از کاهش بهای نفت از 50 تا 55 دلار به ازای هر بشکه میزان سقف تولیدات خود را به 1 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد که این امر اصلی‌‏ترین دلیل افزایش بهای نفت و در پی آن افزایش بهای دیگر فلزات بوده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به صورت رسمی با کاهش بازده نفتی خود به یک میلیون بشکه در روز به منظور ممانعت از کاهش قیمت نفت از 50 تا 55 دلار، موافقت کردند.

ایلنا هم در ابن زمینه گزارش داده: کشورهای کویت، ایران و لیبی به صورت غیررسمی با ملحق شدن به دو کشور نیجریه و ونزوئلا در جهت کاهش سطح تولیدات نفتی خود موافقت کرده‌‏اند, این در حالی است که امارات متحده عربی نیز مایل به کاهش سطح تولیدات است.

بنابر گفته سخنگوی سازمان اوپک، به دنبال کاهش 25 درصدی بهای نفت خام از اوایل ماه آگوست سال جاری تاکنون تقریبا تمامی اعضای این کارتل به غیر از عربستان سعودی با کاهش بازده به منظور ممانعت از کاهش قیمت نفت از 50 تا 55 دلار موافقت کرده‌‏اند.

از آنجا که عربستان سعودی اصلی‌‏ترین عضو این کارتل نفتی است, بی‌‏شک تصمیم نهایی این کشور بر روی تصمیم نهایی سازمان اوپک مبنی بر کاهش یا عدم کاهش سطح تولیدات بسیار موثر خواهد بود.

افزایش تردیدها در مورد جدیت اوپک در کاهش تولیدات نفتی، قیمت نفت در بازار جهانی به کمتر از 60 دلار به ازای هر بشکه رسید.

گزارشات رسیده حاکی است؛ بهای کنونی نفت در بازار جهانی از اواسط ماه جولای سال جاری تاکنون بیش از 24 درصد کاهش یافته که این امر دلیل نگرانی کشورهای عضو سازمان اوپک شده است.

روز پنج شنبه سازمان اوپک نیز روز پنجشنبه مصادف با 13 مهر 85 اعلام کرد: برای ممانعت از کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت سطح تولیدات خود را  یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

اما برخی کشورهای عضو این سازمان از جمله عربستان سعودی این اقدام را تکذیب کرده و خواهان ادامه فعالیت‌‏های اوپک با سقف تولیدات خود شده است

کد خبر 5439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز